Träning och motion är i de flesta former gynnsamma för kroppen. Det finns dock träningsformer som är bra och några som är mindre bra för de som har ett åderbråck.

Att träna med åderbråck

Självklart ska man kunna träna och hålla sig i form om man har eller har haft ett åderbråck.

Löpning och dans vid åderbråck

Följande former av träning har positiv effekt på cirkulationen i benen, och är därmed bra för den som drabbats av åderbråck

  • Jogging
  • Simning
  • Power-walk och promenader
  • Dans
  • Cykling

Förklaring: Rörelse av benen aktiverar muskel-ven-pumpen och främjar återtransporten av blod från benen till hjärtat.

Styrketräning och åderbråck?

Följande former av träning har negativ effekt på cirkulationen i benen

  • Styrketräning av buk och överkropp med tunga vikter
  • Bänkpress och knäböj

Förklaring: Ett försvagat vensystem i benen utsätts för en betydlig tryckgradient i det momentet när trycket i buken ökar. Tryckökningen fortplantar sig förbi de defekta klaffarna och ökar därmed trycket i vensystemet i benen. Denna typ av mer statisk styrketräning är alltså inte fördelaktig för dig med åderbråck.

Har du en fråga till våra kirurger?

Skulle du inte hitta din fråga under FAQ så svarar gärna någon av våra kirurger på din specifika fråga.

Välj klinik

I vilken stad
vill du boka tid?

Stockholm Malmö Linköping Logo